A venit deja prima zapada, iar meteorologii anunta in continuare ninsori. Ne asteapta cod galben de vreme rea, iar daca veti iesi cu masina in aceasta perioada, va trebui sa stiti sa conduceti prudent.
Iata cateva sfaturi practice pentru a circula in siguranta pet imp de iarna:
Cu ce viteza circulam?
Viteza se adapteaza in functie de aderenta masinii pe sosea. Aderenta, pe de alta parte, depinde foarte mult de ce este pe jos: zapada, gheata fina, gheata zgrunturoasa, asfalt uscat, materiale antiderapante, noroi, apa, mocirla etc. Trebuie stiut faptul ca aderenta e cu atat mai mare cu cat temperaturile de afara sunt mai mici. Astfel, daca afara se inregistreaza o temperatura de – 10˚C , aderenta masinii va fi mult mai buna decat la temperaturi de 0˚C. Dar soferii nu stiu acest lucru. Dovada sunt accidentele care se produc mai ales la prima zapada a sezonului rece. Afara inca e cald, zapada e apoasa – iata mediul propice pentru accidente rutiere.
Pneurile de iarna, aderenta scazuta pe gheata
Cauciucurile de iarna se comporta diferit pe zapada si pe gheata. Daca pneurile de vara se comporta prost indiferent de ce avem pe jos, pneurile de iarna au o aderenta buna pe zapada batatorita si o aderenta foarte scazuta pe gheata si polei. Cauciucurile de iarna va dau curaj sa mergeti pe zapada, simtiti masina sigura si nu mai luati in calcul faptul ca urmeaza sa intrati pe o portiune de sosea inghetata. Astfel, soferul nu reduce din viteza, iar anvelopele, odata ce au intrat in zona alunecoasa, isi pierd brusc aderenta.
Asa testati aderenta!
Este recomandat ca, inainte de a porni la drum, imediat ce ati iesit cu masina pe strada, sa verificati aderenta anvelopelor. Intr-o zona putin circulata, franati brusc si vedeti cum se comporta masina. Un alt test este sa trageti de volan stanga – dreapta si sa urmariti daca mentineti directia de mers sau, dimpotriva, derapati. Doar in acest fel veti sti cum se comporta, de fapt, masina si cat de sigur este sa circulati cu ea.
Cum va dati seama ca ati putea derapa?
In primul rand, daca aveti o masina echipata cu ABS, cand masina intra in derapaj acesta va intra isi el in functiune. Apoi, pe bordul masinii se va aprinde becul de la controlul tractiunii. Masina va transmite ca una sau toate rotile sunt la limita aderentei. Se poate aprinde si becul care arata un fulg de nea, fapt care indica o temperatura mai scazuta de 4˚Celsius si pericolul ca pe asfalt sa se formeze polei.
Franati in siguranta!
Daca masina nu are sistem ABS, soferul trebuie sa evite cu orice pret sa blocheze rotile.
Daca autoturismul este echipat cu sistem ABS, soferul trebuie sa apese pe frana pana la capat si sa nu ridice deloc piciorul de pe pedala. Chiar daca pedala tremura si aveti impresia ca masina nu se opreste, trebuie sa lasati ABS-ul sa-si faca treaba. Masina stie ce are de facut. Sa apasati frana, sa ridicati piciorul de pe pedala, iar apoi sa apasati din nou e cea mai mare greseala pe care o puteti face.
Parcati corect masina!
De multe ori, parcam masina pe asfalt, iar dimineata o gasim cu rotile ingropate in zapada, caci peste noapte a nins. Soferul nu va avea nici o problema sa plece de pe loc.
Insa, daca parcam in zapada, s-ar putea ca dimineata, cand vrem sa plecam la serviciu, sa avem o problema. Rotile sunt calde, caldura lor va topi zapada, aceasta se va transforma in apa, iar apoi apa va ingheta prinzand si anvelopele. Va va fi destul de greu sa iesiti din parcare. Ce trebuie facut? Daca parcati pe zapada, faceti cateva manevre inainte-inapoi pentru a trasa o poteca. Urmele va vor ajuta sa iesiti cu bine din parcare.
Sursa: auto.rol.ro