Iti propunem cateva metode de solutionare a conflictului organizational.
Care sunt conflictele cu care te-ai intalnit in echipa ta si care sunt solutiile pe care le-ai gasit pentru a le aplana?
Conflictul reprezinta o etapa fireasca in dezvoltarea echipei si rezulta din pluralismul intereselor, aspiratiilor, asteptarilor sau optiunilor divergente intre membrii echipei. In cazul echipei, cel mai des conflictul izbucneste din cauza existentei unor scopuri incompatibile, sau cel putin aparent incompatibile.
Sursele conflictului organizational sunt perceptiile si interpretarile gresite, lipsa unei comunicari deschise si oneste, existenta unui climat de neincredere intre oameni, competitie, agresivitate.
Solutionarea conflictelor
Tehnicile de solutionare a conflictelor prevede doua perspective:
1. Prevenirea conflictelor prin dezvoltarea capacitatilor diagnostice
2. Rezolvarea conflictelor deja produse prin dezvoltarea capacitatilor curative
Blake, Shepart si Mouton propun o tehnica de abordare a conflictului intragrup. Abordarea lor implica mai mute etape:
1. membrii grupului trebuie sa-si exprime interesul pentru imbunatatirea relatiilor dintre ei
2. membrii grupului sunt despartiti si rugati sa formuleze in scris perceptiile despre activitatea lor si a celorlalti in cadrul grupului.
3. membrii grupului se intalnesc si un reprezentant prezinta in fata tuturor felul in care s-au formulat perceptiile. Grupurile isi impartasesc concluziile cu privire la existenta perceptiilor diferite si a modalitatilor prin care pot fi reduse.
Black si Mouton, intr-un studiu dedicat modalitatilor de confruntare cu conflictul, rezuma efectele diferitelor stiluri interpersonale in asa numita grila conflictuala.
Cei doi contureaza cinci strategii de confruntare cu conflictul, pe baza carora pot fi analizate tehnicile de solutionare a acestuia.
1. Reprimarea adversarului reprezinta o strategie de manuire a conflictului prin folosirea abuziva a puterii. Indepartarea conflictului se face prin formulari de genul „asta nu e treaba ta”.
2. Aplanarea conflictului prin flatare. Abordarea oamenilor cu intelegere si deschidere conduce deseori spre aplanarea conflictelor prin retragerea pozitiilor si revendicarilor initiale.
3. O alta strategie porneste de la supozitia ca exista intotdeauna o cale de „mijloc” pentru rezolvarea diferentelor. Dezacordurile sunt rezolvate prin negocierea unei solutii de compromis.
Sursa: centrasimpreuna.wordpress.com