Mersul pe bicicletă este un mod de relaxare pentru unii, mijloc de transport pentru alții. Indiferent de tabără, ne bucurăm cu toții de beneficiile mersului pe bicicletă asupra fizicului și psihicului, iar în caz de nevoie, ne recuperăm sănătatea tot cu ajutorul bicicletei.
Beneficiile mersului pe bicicletă asupra sănătății
Printre altele, mersul pe bicicletă este recomandat deoarece are un impact redus asupra corpului. Forțează mai puțin organismul și se asociază cu mai puține accidente și vătămări decât majoritatea tipurilor de exerciții fizice. La avantaje mai putem adăuga că lucrează toate grupele majore de mușchi și nu necesită un nivel ridicat de aptitudine fizică.
“Green Report” a stat de vorbă cu mai mulți medici pentru a afla care sunt argumentele științifice în favoarea folosirii bicicletei mai des în viața de zi cu zi.
„Mersul pe bicicletă este în principiu o activitate aerobică, ce implică de asemenea inima, vasele de sânge și plămânii. În timpul efortului respirația devine mai profundă, apare creșterea temperaturii corpului, transpirație și perspirație, ceea ce duce în final la îmbunătățirea nivelului general al formei fizice”, explică Alexandra Ionicioiu, medic primar de medicină internă.
Potrivit acesteia, printre beneficiile mersului pe bicicletă se numără: capacitatea cardiovasculară crescută la efort, creșterea forței si a flexibilității musculare, creșterea mobilității articulare, scăderea nivelul stresului, îmbunătățirea coordonării și posturii, întărirea oaselor, scăderea procentului de grăsime corporală, prevenție și management mai bun al bolilor, reducerea anxietății și depresiei. Mai mult, pedalatul scade riscul de cancer intestinal și mamar.
Știați că…
- pedalarea în ritm susținut duce la consumarea a aproximativ 300 de calorii pe oră?
- unele studii au concluzionat că o jumătate de oră de mers pe bicicletă zilnic va duce la arderea a aproximativ 5 kilograme de grăsime într-un an?
- există dovezi ce atestă respirarea unei cantități mai mici de noxe în timpul mersului pe bicicletă în comparație cu folosirea transportului în comun?
- studii efectuate pe scală largă în Finlanda au demonstrat că persoanele ce merg pe bicicletă mai mult de 30 de minute pe zi au un risc de a dezvolta diabet cu 40% mai redus decât restul?
- mersul pe bicicletă îmbunătățește echilibrul, coordonarea și forța corporală în general?
Beneficiile mersului pe bicicletă asupra psihicului
Din punct de vedere psihologic, mersul pe bicicletă în natură îmbunătățește starea de spirit mai mult decât o face bicicleta staționară. În plus, ciclismul are o influență importantă în încetinirea procesului de îmbătrânire și în îmbunătățirea abilităților cognitve – memoria, gândirea critică, planificarea.
Potrivit psihologului Corina Dobre, studii recente arată că ciclismul îmbunătățește modul de funcționare a creierului, prin stimularea unor părți specifice. Creierul este format din două straturi de materie – materia cenușie, centrul de comandă al corpului și materia albă, centrul de comnicare, unde axonii conectează diverse părți ale materiei cenușii. Cu cât materia albă este mai vastă, cu atât putem conecta mai rapid și mai eficient părți diferite ale creierului. În Olanda s-a încheiat recent un studiu, care arată că ciclismul îmbunătățește atât calitatea cât și densitatea materiei albe, ceea ce a condus la creșterea conectivității diferitelor zone din creier.
Psihologul a mai spus că cercetătorii au găsit explicația pentru faptul că mersul pe bicicletă este asocitat cu niveluri reduse de depresie sau de anxietate.
„Un studiu arată că după 12 săptămâni de pedalat s-a constatat o creștere a secreției unui tip specific de proteină responsabilă cu îmbunătățirea reglării în condiții de stres, de îmbunătățire a dispoziției și a memoriei”, a argumentat pshihologul Corina Dobre.
Beneficiile mersului pe bicicletă în recuperarea organismului
Bicicleta nu doar previne, ci și vindecă. Kinetoterapeuții o folosesc, printre altele, pentru recuperarea pacienților după intervenții chirurgicale sau după accidente.
„Este utilizată în recuperări osteoarticulare, atât în afecțiuni degenerative, cât și după intervenții chirurgicale (de exemplu la genunchi sau la gleznă), însă și în recuperarea respiratorie și cardiovasculară. De asemenea, este utilizată în procesul de reabilitare a articulațiilor membrului inferior. Atât în leziuni ale țesuturilor moi (tendoane, mușchi) întinderi, rupturi, secționări, cât și în leziuni articulare (luxații, entorse, rupturi articulare, leziuni ale meniscului) sau osoase după fracturi și fisuri”, explică kinetoterapeutul Carmen Mihaela Radu.
În plus, bicicleta este utilizată în obținerea stabilității, a mobilității și a câștigării rezistenței în efort.
Însă, pentru a ne bucura de toate beneficiile mersului pe bicicletă, trebuie să știm care este poziția corectă atunci când pedalăm, astfel încât greutatea să fie distribuită corect și să prevenim astfel apariția unor accidentări.
„Şaua trebuie să fie la înălțimea potrivită, astfel încât când talpa piciorului de pe pedală este în poziția inferioară, genunchiul să fie ușor flexat. În același timp, șaua trebuie să fie paralelă cu solul. Dacă este cu vârful în jos, poziția umerilor este defectuoasă și se exercită o presiune prea mare pe articulațiile mâinilor. Dacă are vârful poziționat în sus se creează o presiune mai mare pe zona perineală, ceea ce nu este de dorit”, sunt doar câteva din recomandările făcute de kinetoterapeutul Carmen Mihaela Radu.
Siguranța pe bicicletă
Deși beneficiile mersului pe bicicletă sunt destul de multe, numărul bicicliștilor din România este în continuare mic, raportat la numărul de locuitori. Din păcate, nu există date oficiale recente care să anunțe numărul de bicicliști din țara noastră.
Potrivit unui studiu Gfk, realizat în iunie 2014, doar 1 din 6 locuitori ai Bucureștiului este biciclist. În schimb, în restul țării, ponderea este de 1 la 5 pe mediul urban și 1 la 3 pe mediul rural, unde bicicleta este singurul mijloc de transport pentru 20% dintre oameni. Un alt număr relevant ar putea fi cel al bicicliștilor prezenți la protestul din Capitală din aprilie 2015. 8.000 de persoane au ieșit atunci în stradă pentru a cere siguranță pe străzi pentru cei cu două roți.
Ținând cont de aceste date, apare întrebarea: „de ce numărul de bicicliști nu este mai mare?”. Potrivit unui studiu citat de cel mai mare ONG din America ce promovează mersul pe bicicletă, CTC, motivele care îi sperie pe oameni să urce pe bicicletă sunt: șoferii neatenți, viteza, drumurile proaste și intersecțiile periculoase și intimidarea din partea unor anumite vehicule, cum ar fi camioanele (care reprezintă cauza de deces a unuia din cinci bicicliști).
Cercetările sugerează că dublarea numărului de persoane care merg pe bicicletă ar duce la reducerea riscurilor în ciclism chiar și cu o treime.
Iată de ce:
- Pentru că șoferii ar fi mult mai conștienți de prezența bicicliștilor pe șosea și ar învăța să le anticipeze comportamentul.
- Pentru că vor crește șansele ca un șofer să fie și biciclist, așa că va avea alt respect în trafic față de cei pe două roți.
- Pentru că numărul mare de oameni care merg pe bicicletă înseamnă presiune mai mare pe politicieni pentru a îmbunătăți condițiile pentru bicicliști.
Alte beneficii ale mersului pe bicicletă
Economice
Utilizarea bicicletei are și aspecte economice. Dacă ținem cont de sănătate, bicicliștii trăiesc, în medie, cu doi ani mai mult decât cei care nu merg pe bicicletă și își iau cu 15% mai puține zile de concediu medical. Oameni mai sănătoși, mai puțini bani cheltuiți de sistemul medical.
Mai mult, un sondaj realizat în Australia arată că transportul reprezintă 15,5% din cheltuielile unei familii, după mâncare (18,2%). Pentru a funcționa, o mașină va taxa o familie cu 55 de cenți pe kilometru. În comparație, costul cumpărării și întreținerii unei biciclete este în jur de 1% din costul cumpărării și întreținerii unei mașini. Australienii au mai aflat că mersul pe bicicletă câte 10 kilometri spre serviciu, în fiecare zi, va însemna o economie de 1.700 de dolari pe an din banii pentru transport. În plus, parcarea bicicletelor este gratuită, față de cea a mașinilor.
Cea mai bună parte este că, în timp ce doar 10% din populația lumii își permite o mașină, aproape 80% își pot cumpăra o bicicletă.
Beneficii pentru mediu
Mersul pe bicicletă utilizează combustibili fosili în cantități minime și este un mijloc de transport care nu poluează. Deplasarea câte 10 kilometri în fiecare zi către serviciu economisește 1.500 de kilograme de gaze cu efect de seră pe an.
Orele de vârf în trafic și ambuteiajele înseamnă, pentru șase orașe mari din Australia, 13 milioane de tone de emisii de gaze cu efect de seră pe an. Mersul pe bicicletă la orele când toată lumea se duce sau se întoarce de la serviciu ar contribui la o reducere suplimentară a emisiilor, prin descongestionarea și îmbunătățirea fluxului de trafic.
Sursa: green-report.ro