Ce trebuie sa faci ca prima zapada sa nu te ia prin surprindere

Sezonul rece este intotdeauna foarte agitat. Toata lumea e pe fuga, si de multe ori uita, sau neglijeaza, cateva lucruri care trebuie facute din timp pentru a-si asigura linistea pentru toata iarna.

Ma refer aici in special la pregatira masinii, care are un rol important in acesta peroada pentru a ne asigura ca ne putem folosi de ea indiferent de conditiile meteo.

Sunt convins ca stiti cu totii despre ce este vorba, dar cred ca mai nimeni nu a facut pana acum mare lucru din ce ar trebui. Daca inca nu ninge abundent nu inseamna ca masina “merge si asa” si cred ca oricine prefera sa previna o situatie neplacuta decat sa o rezolve. Cu alte cuvinte, mai bine puneti de pe acum o lopata in portbagaj ca sa nu cautati disperati una cand o sa aveti masina ingropata in nameti. Dar mai bine sa facem o recapitulare.

Ce trebuie sa faci

Verifica anvelopele. Chiar daca anvelopele de iarna nu sunt obligatorii decat in cazul in care drumul este acoperit de zapada sau polei, este bine ca acestea sa fie montate pe masina de la inceputul sezonului rece. Compozitia mai moale a acestora le face mai eficiente daca temperatura exterioara coboara sub 70 C chiar si pe asfalt uscat.

Ai antigel in motor? Este indicat sa verificati nivelul antigelului la fiecare inceput de iarna. Cea mai mica fisura in sistemul de raciere duce la scurgerea antigelului, iar faptul ca acesta se evapora foarte repede inseamna ca nu vom gasi pete de lichid sub masina care sa tradeze existenta unei probleme.

Verifica bateria. La temperaturi scazute bateria se descarca mult mai repede, iar daca masina sta de cateva zile, putem avea surpriza ca aceasta sa nu mai porneasca. N-ar trebui sa se intample la o baterie noua, ma refer la o perioada de cel mult doi ani de la achizitie, dar nu se stie niciodata. Asadar, daca este mai veche trebuie sa porniti masina la interval de cateva zile  sau sa aveti pregatit un redresor.

Unge chederele cu silicon. Poate cea mai neplacuta problema care apare iarna este atunci cand chederul se lipeste de rama usii sau mai rau, cand se deschide cu tot cu aceasta. Este neplacut sa remediezi problema la zero grade si pe ninsoare, asa ca mai bine ungeti din timp toate chederele, adica si pe cele din portbagaj, cu silicon.

Cumpara solutie pentru parbriz speciala pentru iarna. Iarna parbrizul se murdareste foarte repede, in special de la materialele antirapante imprastiate pe sosea. Asadar, sistemul de spalare trebuie sa functioneze la parametrii maximi deoarece va fi folosit foarte des. Daca nu ati schimbat la timp solutia pentru spalat parbrizul cu una dedicate sezonului rece, puteti avea surpriza ca aceasta sa inghete in conducte. Remedierea unei astfel de probleme este mai costizitoare decat pare si puteti ajunge cu masina in service doar pentru ca nu aveti lichidul corespunzator.

Ce trebuie sa iei cu tine

Deasemenea, tot pentru linistea noastra este bine ca prin portbagaj sa-si faca loc si cateva unelte care sa ne ajute sa repunem masina in miscare.

Ia cu tine o lopata. Evident, este de preferat una plianta care sa nu ocupe prea mult loc. Esential este ca acesta sa fie din metal sau cel putin dintr-un plastic foarte rezistent. “Chilipirurile” care ne fac cu ochiul din cosurile de superparket cu pretul scris cu cifre de 50 cm nu rezista in conditii de “iarna grea” mai mult de cinci minute, asadar aveti grija ca lopata din portbagaj sa fie din categoria celor care rezolva problema, nu care creaza unele noi.

Sufa. Ca si in cazul lopetii, pretul unei sufe poate varia foarte mult, iar calitatea este pe masura. O sufa ieftina va da bine in portbagaj si va face economie la bani, dar o sa fie buna cel mult pentru a trage masina pe drum drept si fara zapada.

Cabluri de alimentare. Daca bateria nu mai este chiar noua si exista sansa sa va lase, este bine ca in “trusa de iarna” sa aveti si niste cabluri de alimentare. Cand le cumparati, verificati, daca se poate, grosimea cablului de sub izolatie pentru ca unii producatori baga mai mult plastic decat metal. Diferenta de grosime se traduce in timpul pe care trebuie sa-l asteptati pana bateria “moarta” are ceva curent sa porneasca motorul, asta daca mai vrea sa porneasca. O mana de ajutor in acest sens o dau si clestii care trebuie sa asigure o suprafata de contact cat mai mare. Un alt factor important este lungimea. Cablurile trebuie sa fie cat mai lungi, altfel puteti avea surpriza sa nu ajunga pana la bateria vecinului binevoitor.

Pune in portbagaj doi saculeti cu nisip. Daca nu are cine sa va ajute sa scoateti masina din zapada, atunci lopata devine “arma” principala, dar daca aveti si niste nisip la indemana e posibil sa eliberati masina fara prea mult efort fizic.

Ia un pulverizator pentru indepartat gheata. Cand afara sunt -100 C si viscoleste usor, indepartarea ghetii de pe geamuri necesita mult mai mult efort decat v-ati astepta. Pentru a scapa de neplaceri, inainte de a curata masina de zapada porniti motorul si dati drumul la dezaburire si caldura, ceea ce va ajuta la razuitul ghetii. Daca vreti un rezultat si mai rapid sau trebuie sa indepartati gheata si din alte zone, puteti folosi un spray sau pulverizator special pentru gheata. In cazuri de urgenta puteti folosi chiar si spirt sau detergent pentru geamuri care contine alcool, dar tineti cont ca aceste produse afecteaza chederele.

Sursa: dumivest.ro