Ce trebuie sa faci pentru a-ti pregati masina de primavara

A trecut Martisorul, trec Babele si Mosii, apoi „zapada mieilor”, mai avem putin si putem spune ca am intrat, cel putin calendaristic, in anotimpul primaverii. Asta inseamna ca toti proprietarii de masini trebuie sa inceapa pregatirile pentru noul anotimp. De aceea, am incropit un ghid cat se poate de simplu, care sa te ajute sa-ti amintesti ce trebuie sa faci pentru ca masina ta sa se prezinte in cele mai bune conditii.

Ca de obicei, ne vom orienta pe lucrurile care trebuie facute si ne vom concentra pe ceea ce e necesar sa facem cu fiecare masina, in particular.

Toata ideea pleaca de la a scapa de necazurile pricinuite de iarna dar, in primul rand, trebuie sa sa verificam starea masinii si sa ne pregatim pentru ce va sa vina. Daca faci asta in fiecare an, la fiecare schimbare de sezon, iti garantam ca masina nu te va dezamagi niciodata.

Asa cum era de asteptat, fiecare masina are nevoile si cerintele proprii, dar toate vehiculele cer cam aceeasi pasi de mentenanta pentru o functionare optima. Pe langa lista de revizii regulate sugerate de producator, soferul trebuie sa aiba grija de anumite aspecte, sa le spunem de bun simt. Mai mult, a mai arunca, din cand in cand, cate un ochi la nevoile masinii inseamna viata mai lunga pentru aceasta.

1. Curatarea periodica a masinii

Stim, e de-a dreptul dificil sa-ti pastrezi masina curata pe timpul iernii. Unii dintre soferi renunta la idee definitiv si doar foarte rar se ocupa de asta. Tine minte ca spalarea masinii iarna este o idee foarte buna si e necesara sa fie urmata de o curatare temeinica in momentul schimbarii anotimpului.

Suntem siguri ca stii asta: gheata dauneaza masinii tale, iar sarea este dusmanul sau de moarte. Nu ai cum sa te feresti de aceste doua elemente pe timp de iarna, decat daca nu scoti masina din garaj.

Ce ar trebui sa faci? Mergi intr-o spalatorie profesionista si cumpara cel mai scump pachet, cel in care trebuie sa existe si spalarea sasiului. N-ar strica, dupa spalare, si un strat de ceara aplicat de un specialist, cu materiale de calitate. O poti face chiar tu, dar iti spunem de pe acum ca e o sarcina care necesita multa munca fizica.

2. Curatarea interiorului

Suntem siguri ca inca se mai vad urmele iernii pe masina ta. Chiar si la interior. Asta inseamna ca e momentul sa ne ocupam si de spatiul destinat pasagerilor. Intai si intai, scapa de kit-ul de iarna, nu mai ai nevoie de racleta, de lopata sau de substantele de degivrare. In locul tau, noi am pastra la bordul masinii un cablu de remorcare, cablurile de curent, o lanterna si un set mic de scule. Nu stii cand vei avea nevoie de ele si nu ocupa mult spatiu.

Poate fi necesara o curatare temeinica a tapiteriei, iar curatarea si, eventual, schimbarea covoraselor este o necesitate. Picioarele tuturor au calcat in zapada si sare, asa ca o parte din aceste materiale se regasesc si in interior.

Ia in calcul si schimbarea filtrului de aer si verifica unitatea de climatizare, mai ales daca simti in interior un miros pe care nu ti-l poti explica.

3. Verificarea fluidelor si a filtrelor

Nu exista urma de indoiala, iarna a afectat si masinile celor care s-au pregatit temeinic pentru anotimpul rece. Asigura-te ca totul functioneaza normal, verifica nivelul fluidelor si inspecteaza vizual filtrul de aer. Daca acesta pare murdar, inlocuieste-l.

Mai sunt cateva fluide de care trebuie sa ai grija: uleiul, lichidul de racire, lichidul de frana si lichidul de la servodirectie. Daca nu-ti mai amintesti cand le-ai inlocuit ultima oara, e momentul sa o faci. De data aceasta, nu uita sa-ti notezi reperele de pe kilometraj. Exista chiar aplicatii de telefon care fac asta si, mai mult, iti amintesc la momentul schimbarii.

Unii soferi schimba uleiul masinii primavara, desi au facut acelasi lucru si in toamna precedenta. Daca nu traiesti intr-un mediu cu vreme extrema sau nu planuiesti sa conduci foarte mult in aceasta primavara, nu trebuie sa faci asta, oricum nu mai devreme de recomandarile producatorului. Fii cu ochii pe kilometraj, verifica din doua in doua saptamani nivelul uleiului si n-ar trebui sa ai probleme pana la urmatoare revizie.

4. Inspectia, alinierea si inlocuirea cauciucurilor

In cazul in care ai folosit cauciucuri de iarna (sunt state in care acest lucru este reglementat) si pare ca vremea buna nu va mai lasa loc fenomenelor extreme, n-ar strica sa schimbi pneurile. Inainte de a le stoca pe cele de iarna, verifica-le cu atentie.

Imediat dupa schimbarea cauciucurilor, verifica-le presiunea si nu uita de aliniament. Daca tot esti la acest capitol, arunca o privire si la cauciucul de rezerva, cine stie cand vei avea nevoie de el.

In situatia in care ai folosit anvelope pentru toate anotimpurile, este necesara deasemeni o verificare. Sfatul nostru este sa verifici presiunea din pneuri cel putin o data la doua saptamani sau la fiecare alimentare cu carburant. Dureaza doar cateva secunde si te poate costa enorm daca nu o faci.

5. Inspectia generala

Credeai ca esti pregatit pentru noul sezon? Ei bine, mai sunt cateva lucruri care trebuie facute. Noi iti recomandam o inspectie minutioasa, facuta de un profesionist. Ar trebui sa verifice aprinderea, sistemul de racire, bateria, directia, suspensiile si calculatorul de bord pentru erori de sistem.

Nu strica daca mecanicul iti da spre pastrare si varianta pe hartie a inspectiei. In cazul in care esti proprietarul masinii, aceasta va dovedi ca ai avut grija de prietenul tau pe patru roti. Nu uita de asigurare, de vigneta sau de orice alta taxa pe care trebuie sa o platesti.

Sfatul nostru este sa nu pleci niciodata la drum fara asigurare si sa duci masina in service pentru o inspectie totala cel putin o data pe an. Ca si in medicina, unele probleme sunt mai usor de reparat daca sunt descoperite din timp.

Drum bun!

Sursa: discovery.ro