Cum sa schimbi roata in caz de pana – de la A la Z

Pentru a economisi spatiu si a reduce din greutatea masinii, multe din vehicolele moderene sunt dotate cu o trusa de repararea a anvelopelor – etansor si compresor – in locul rotii de rezerva. Daca nu ai o roata de rezerva, ar fi bine sa te familiarizezi cu aceasta trusa, astfel incat, la urmatoarea pana de cauciuc, vei stii cum sa procedezi.

Daca masina ta este dotata cu o roata de rezerva, o idee buna ar fi sa exersezi schimbarea acesteia acasa, in timpul zilei, cand e lumina si cald. In felul acesta, daca va fi nevoie sa schimbi roata masinii, te vei descurca mai usor, chiar daca e noapte, frig sau umed.

Daca te afli intr-un mediu sigur, ai uneltele potrivite si cateva cunostinte de baza, schimbarea rotii la masina ar trebui sa fie destul de simpla. Verifica mai intai cartea masinii, aceasta s-ar putea sa contina cateva informatii utile, specifice masinii tale.

Daca sfaturile din cartea masinii si cele de mai jos par sa se contrazica, urmeaza indicatiile din manual.

Pentru siguranta ta:

  • Nu incerca sa schimbi roata pe banda de urgenta a autostrazii sau pe marginea drumului. Opreste masina si du-o la distanta sigura de restul traficului, apoi suna dupa ajutor.
  • Nu incerca sa schimbi roata pe o suprafata moale sau inegala.
  • Nu incerca sa schimbi roata cand ai pasageri in masina. Muta-i pe toti intr-un loc sigur, departe de masina si de drum.
  • Nu lucra sub masina cand aceasta este ridicata pe cric.
  • Nu folosi cricul in alte parti, decat in punctele de aplicare ale acestuia – atasarea cricului in locul gresit poate avaria masina, in plus, apare riscul prabusirii acesteia cand e ridicata.

De ce ai nevoie:

  • Cartea masinii – iti indica locul unde trebuie atasat cricul
  • Roata de rezerva – cu o suprafata de rulare adecvata si corect umflata
  • Cric auto
  • Cheie in cruce pentru suruburile rotii
  • Cheie dinamometrica
  • Cel putin un sabot
  • Manusi – roata/cauciucul vor fi murdare
  • Ceva pe care sa ingenunchezi (patura/covoras) 
  • Un cutit ascutit sau cutter pentru a taia cabluri care sunt atasate de jante
  • Lanterna
  • Triunghi reflectorizant – de preferat doua
  • Vesta reflectorizanta

Inainte sa ridici masina:

Planifica procedura astfel incat aceasta sa nu iti consume mult timp:

  1. Opreste motorul si porneste luminile de avarie
  2. Trage frana de mana si pune masina in viteza a I-a (sau pe “P” daca ai cutie de viteze automata)
  3. Imbraca vesta reflectorizanta
  4. Muta pasagerii din masina intr-un loc sigur, de preferat cu veste reflectorizante pe ei
  5. Blocheaza roata diagonal opusa celei care trebuie schimbate
  6. Deschide si aseaza triunghiul reflectorizant pe sosea, la o distanta de cel putin 50 m de spatele masinii – de preferat sa ai doua, unul si pentru fata;
  7. Scoate roata de rezerva din portbagaj
  8. Pune roata de rezerva aproape de locul unde va trebui sa o montezi, pentru a-ti fi la indemana
  9. Scoate ornamentul rotii (daca exista)
  10. Plaseaza cricul in locurile rezervate acestuia, din apropierea rotii pe care o schimbi. Asigura-te ca e montat corect si apoi extinde cricul pana cand incepe sa ridice masina pe arcurile sale. Nu ridica mai mult masina, deocamdata.
  11. Slabeste piulitele/suruburile rotilor (in sens invers acelor de ceasornic pentru a le desface).Ridicarea masinii

Extinde cricul astfel incat masina sa fie suficient de sus ca roata sa nu atinga pamantul.

Scoate suruburile/piulitele pe care le-ai slabit anterior, in timp ce mentii roata in pozitie pe butuc, folosindu-ti genunchiul sau calcaiul – cele de sus scoate-le ultimele astfel ca ambele maini sa iti fie libere, pentru a scoate roata de pe butuc.

Montarea rotii de rezerva

Montarea rotii de rezerva e procedeul invers scoaterii rotii – asigura bine roata in pozitie, prin insurubarea piulitelor/suruburilor de sus, apoi strange toate suruburile de mana in ordine si intr-o secventa diagonala.

Nu lubrifia suruburile inainte de a le monta pe roata, nu vor prinde prea bine.

Foarte atent, coboara roata pana atinge pamantul, inainte de a strange la maxim suruburile – din nou intr-o secventa diagonala.

Depoziteaza roata stricata in siguranta, in portbagajul masinii, in locul rotii de rezerva.

In final

Daca roata de rezerva este una pentru utilizare temporara, exista cateva restrictii de utilizare – de obicei sunt limitate la o folosire de pana la 80km/h si ar trebui schimbate cu o roata normala cat mai curand posibil.

  • Verifica si ajusteaza presiunea in noua roata cat mai repede
  • Asigura-te ca piulitele/suruburile sunt stranse la maximum
  • Inlocuieste sau repara roata stricata cat mai repede posibil

Unii veţi râde, gândindu-vă că schimbatul roţii e mult prea simplu ca să merite vedeti si un tutorial. Alţii probabil veţi zâmbi condescendent văzând că sfaturile sunt puse în practică de o femeie. Dar punem pariu că, la final, veţi considera acest video-tutorial de final este foarte util.

Surse: PDC.ro, ProMotor.ro